'Wat zeg je?' is waarschijnlijk de meest uitgesproken zin in restaurants, clubs en andere horeca-ruimten. Vaak hoor je dat het eten goed was, maar dat men elkaar slecht kon verstaan vanwege de akoestiek die 'hard' en onprettig was. Hier is al sprake van bij mensen die een gezond gehoor hebben, maar mensen met een minder goed gehoor kunnen al helemaal niet meer volgen wat er gezegd wordt aan de eigen tafel. En misschien wel teveel van de buurtafel. Je ziet het steeds vaker terug in beoordelingssites zoals Tripadvisor. Voor de bezoeker is dit niet prettig, voor de horeca exploitant ook niet omdat de akoestiek steeds meer een selectiecriterium wordt.
Het goede nieuws is dat de akoestiek in de regel wel comfortabel gemaakt kan worden. Aan akoestiek kan gemeten en gerekend worden, zodanig dat er een voldoende akoestisch comfort gerealiseerd wordt. Om een fijne horecaruimte te maken en ook te kunnen laten zien dat de ruimte fijn en uitnodigend is, is het Akoestisch keurmerk in het leven geroepen.
Met het akoestisch keurmerk (sinds 2023) komt duidelijkheid. Dat is eerlijk over akoestiek. Het laat zien waar het goed is en - als je dat wilt - kan je ook de juiste verbeteringen voorgesteld krijgen.
Dit is een dermate goed initiatief, wat ook al blijkt uit de ontwikkelingen bij het Akoestisch keurmerk, dat ik er volledig achter kan staan en daarom ook graag actief meewerk aan het beter maken van de akoestiek in de horeca.
Alle informatie over het keurmerk: https://akoestischkeurmerk.nl/