In 2017 is het besluit genomen om het Mediamuseum in het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid te vernieuwen. Het bestaande museum uit 2006 ging vooral over radio en TV en sloot niet meer aan op de huidige tijd en bezoeker van deze tijd. Na de voorbereidingsfase is sinds 2020 hard gewerkt aan het nieuwe en nu meest interactieve mediamuseum ter wereld.
De akoestische uitdaging zit in de grote hoeveelheid exhibits, die allemaal veel geluid maken. Daarnaast is een evenementenzone aanwezig. Dit allemaal komt samen in een grote open hal. De exhibits mogen elkaar niet verstoren, het geluid moet overal goed en luid genoeg zijn en het mag geen 'kakafonie' worden waarbij - tussen de mediastormen door - ook enige rust moet heersen. De uitdaging was vanuit ervaring in het oude museum ook bekend, dus de lat lag bij het ontwerpen van het museum erg hoog.
We zijn heel blij met het resultaat en goed om van de opdrachtgever te horen dat de akoestiek en geluidstechniek zeer goed - in de ogen van sommige technici bijna zelfs ‘te’ goed - is geworden.
Bron foto's: Beeld & Geluid
Meer informatie: